top of page

Zodat er nooit meer een eerste keer op het kind is

HET SIMULATIE-INSTITUUT VOOR KINDERGENEESKUNDE IN DE HUB (UNIVERSITAIR ZIEKENHUIS VAN BRUSSEL) BINNEN HET UNIVERSITAIR KINDERZIEKENHUIS

Wanneer de vitale noodsituatie zich voordoet, moet er een team aanwezig zijn dat onmiddellijk en competent reageert. Dit team, bestaande uit pediatrische beademingsapparaten, anesthesiologen, chirurgen en verpleegkundigen, moet een reeks precieze, gecoördineerde en zeer technische acties kunnen uitvoeren. Iedere seconde telt. Elk gebaar telt. Elk verzoek, elk antwoord, elk woord telt. Aarzeling, besluiteloosheid, onnauwkeurigheid kan erg duur zijn.

Hoe ernstiger en levensbedreigender de noodsituatie, hoe geavanceerder de vaardigheden: trauma, septische shock, meningitis, bronchiolitis, peritonitis, bloeding, brandwonden, bedwelming, hartstilstand…. 

Waarom een Simulatie Instituut ?

Zou u ermee instemmen om aan boord te gaan van een Boeing waarvan de piloot voor de eerste of tweede keer start- en landingsmanoeuvres uitvoert zonder voorafgaande training op een vluchtsimulator, zonder oefening onder toezicht van een ervaren instructeur?

Zou u uw kind toestaan in dit vliegtuig plaats te nemen…. ?

Geen eerste keer op een kind!

Geen hechting, geen laparoscopie, geen pleurale drain, geen lumbaalpunctie, geen plaatsing van een katheter, geen bloedonderzoek, geen intubatie, geen reanimatie, geen "eerst op het kind!

Geneeskunde moet worden geleerd in simulatielaboratoria waar realistische situaties onder leiding van ervaren instructeurs worden ondersteund door echte teams met echte apparatuur.

Reanimatiesituaties pediatrie zijn zeldzaam

Reanimatiesituaties zijn zeldzaam in de kindergeneeskunde, de vaardigheden zijn complex en moeilijk te verwerven, maar zo noodzakelijk. Je hebt zowel kennis als vaardigheden nodig in deze specifieke onderwerpen, speciale uitrusting, geschikte lokalen en getrainde instructeurs.

Alles moet realistisch zijn maar uitgevoerd op namaakkinderen, etalagepoppen dus!

En het zijn niet alleen de technische gebaren die moeten worden geleerd, maar ook de choreografie van een reanimatie, de communicatie tussen zorgverleners die gebaren uitvoeren, het omgaan met stress en emoties, de briefing en debriefing van noodsituaties….

Effectief leren vereist realistische en interactieve modellen.

Wat zou moeten zijn ?

High-tech pediatrische mannequins (we hebben het over high-fidelity mannequins) zijn geavanceerd, je hebt ze van alle leeftijden nodig en natuurlijk zijn ze erg duur.

Nieuwe technologieën maken het mogelijk om een virtuele omgeving te creëren, waarbij de verzorger wordt ondergedompeld in een virtueel moment waarop hij de handelingen van zijn beroep in alle veiligheid voor de kinderen en voor zichzelf zal uitvoeren.

Het gala van 23 november

Deze gala-avond en veiling ervan wordt georganiseerd door ons team van vrijwilligers met enthousiasme en dynamiek en ook dankzij onze gulle ambassadeurs die we vragen om één (of meer) tafel van potentiële donateurs te maken.
Een leuk en vreugdevol evenement waar vrijgevigheid ons in staat zal stellen dit project uit te voeren dat zieke kinderen nodig hebben.
We willen 500,00 euro ophalen… Deze avond is een begin

bottom of page